Opdrachtgever:
Onze opdrachtgever is het Rijksmuseum. De contactpersonen waren Brique Sibbing en Gerrit Engberts. Brique Sibbing is coördinator duurzaamheid bij het Rijksmuseum en Gerrit Engberts is projectleider duurzaamheid en techniek.
In het verleden heb ik met één van mijn teamgenootjes de Eureka!Cup gewonnen en toen kregen we een kijkje achter de schermen bij het Rijksmuseum. Op deze manier zijn wij in contact gekomen met Brique Sibbing.
Opdracht:
Het Rijksmuseum bestaat uit een aantal verschillende gebouwen. Hierdoor wordt veel
energie gebruikt. Het Rijksmuseum probeert deze hoeveelheid te verminderen, door hun
gebouwen zo duurzaam mogelijk te maken.
In het museum zijn op dit moment verschillende producten die het totale energieverbruik van
het museum meten. Het probleem hiermee is echter dat, doordat het op zo’n grote schaal
gemeten wordt, dat er niet meer duidelijk is welke aanpassingen wel, en niet goed werken.
Nu is het aan ons de taak om een overkoepelende oplossing te bedenken die de
duurzaamheidscriteria van het Rijksmuseum overzichtelijk in kaart brengt en die dit op een
duidelijke manier naar de buitenwereld communiceert.
Plan van Aanpak en Vooronderzoek:
Voor het brainstormen, hebben we een plan van aanpak opgesteld waarin een overzicht gegeven is van opdrachtgever, opdracht, eisen en een planning. Verder hebben we een vooronderzoek gedaan. Hierin is alle informatie te vinden die we nodig hadden om te beginnen met ideeën bedenken.
Concepten:
- Speurtocht + site
Op de een of andere manier wordt de zogenoemde ‘duurzaamheidsspeurtocht’ gepromoot. Dan wel op de website, dan wel op posters door de stad. De duurzaamheidsspeurtocht is voor elke liefhebber, jong en oud. Je wordt meegenomen door het Rijksmuseum en komt van alles te weten wat er achter de schermen op het gebied van duurzaamheid speelt. De omvang is simpel en niet al te ingewikkeld zodat ook kleine kinderen (leeftijdscategorie 5 tot 9 jaar) het eventueel zouden kunnen begrijpen. Geen lange lappen tekst of gebruik van moeilijke woorden. Omdat een museum zoals het Rijksmuseum (een museum waar het eigenlijk niet de bedoeling is om dingen aan te raken) bij echt jonge kinderen kan gaan vervelen zal een speurtocht de perfecte oplossing zijn om ze bezig te houden op een leerzame manier. Hoewel de kinderen misschien nog niet zoveel van het onderwerp afweten, of zich ervoor interesseren, zit dat bij volwassenen anders. Ouders zullen hun kinderen niet alleen door het museum laten lopen en voeren daarom ook de speurtocht uit.
- Kunstwerk
Het Rijksmuseum is natuurlijk eerst en vooral een museum waar bezoekers naartoe komen voor de kunst. Om deze reden willen we onze oplossing terugbrengen naar de kunst.
Het idee is om een interactief kunstwerk te ontwerpen dat bezoekers alles over de duurzaamheid van het Rijksmuseum kan vertellen.
Dit kunstwerk zou meerdere vormen kunnen aannemen. Als eerst is een mogelijkheid een groter kunstwerk waar je doorheen zou kunnen lopen. Het voordeel hiervan is dat je iedereen de kans geeft om op zijn eigen tempo te kijken naar het verhaal en dat iedereen zelf kan beslissen in hoe veel detail ze willen gaan. Het nadeel is dat dit erg veel ruimte inneemt.
Een andere mogelijkheid is een kunstwerk meer in de vorm van een scherm waarop mensen zelf kunnen klikken om informatie te krijgen. Denk dan bijvoorbeeld aan een algemene grafiek of een plattegrond waarop mensen via een touchscreen kunnen inzoomen om een gedetailleerder beeld te krijgen. Het voordeel is dat dit minder ruimte inneemt en makkelijk bij te houden is.
Hoe beide vormen precies vormgegeven moeten worden, moet nog uitgezocht worden.
- Site met 3D-model van het Rijksmuseum Ook presenteren op schermen in museum
Het idee is dat er een algemeen 3D-model van het museum komt. Deze kan zowel op de site, als op schermen in het museum gepresenteerd worden. Het model geeft een weergave met grafieken van verbruiken op verschillende niveaus. Zo is bijvoorbeeld het totale verbruik te zien op het moment dat iemand het model helemaal heeft uitgezoomd. Als iemand dan inzoomt op een specifieke zaal, kan in de betreffende zaal gekeken worden naar verbruik van verlichting, ventilatie of zelfs restauratie en onderhoud van verschillende schilderijen.
Zo kan een bezoeker, maar ook iemand thuis, als het ware door het museum gaan en een beeld krijgen van het verbruik.
Er zou kunnen worden toegevoegd, dat wanneer iemand op de grafieken klikt er een soort uitleg verschijnt. Denk in geval van ventilatie bijvoorbeeld aan een uitleg over dat de ventilatie met een metertje werkt dat kijkt hoe druk het is en pas aangaat als het drukker is.
- Een systeem waarbij mensen eerst vragen krijgen over Rijks en dan informatie krijgen
Het is natuurlijk belangrijk om duurzaamheid uit te stralen, maar daarnaast is het voor het museum belangrijk om te weten wat de bezoekers denken van het Rijks. Vinden zij dat er duurzaamheid wordt uitgestraald of merken zij er helemaal niets van. Naast het weten wat de bezoekers denken van het Rijks wil het de bezoekers natuurlijk ook informatie bijbrengen.
Dat kan beide met een soort app of site, die ook op schermen in het Museum staat. Er zal dan een code staan waarmee een bezoeker zijn of haar telefoon kan verbinden met het bord. Diegene zal dan vragen krijgen als, wat denkt u dat het rijksmuseum doet aan duurzaamheid. De bezoeker kan dan invullen wat zij denken, en iedereens antwoorden komen dan op het bord te staan. Er zullen ook bepaalde antwoorden gefilterd worden om te zorgen dat alleen de serieuze antwoorden getoond worden.
Wanneer de bezoeker klaar is met het invullen van de vragen krijgt hij of zij informatie over de vragen. De vraag was dus bijvoorbeeld wat denkt u dat het Rijksmuseum doet aan duurzaamheid, en de bezoeker vult in: “ik denk dat het Rijksmuseum het afval scheidt en gebruik maken van zonnepanelen.” Na het beantwoorden van de vraag krijgt de bezoeker te weten wat het Rijksmuseum doet aan duurzaamheid, dan leren ze wat en word het een soort quiz.
- Plattegrond met eronder het duurzaamheidsbeeld van de site met een QR-code naar de site waarop je meer uitleg en informatie krijgt.
Overal door het museum hangen plattegronden, door het duurzaamheidsbeeld zoals het op de site staat hierin te verwerken creëer je een subtiele hint naar wat het rijksmuseum al doet aan duurzaamheid. En door hiernaast een QR-code naar een site erbij te zetten, kunnen de geïnteresseerde bezoekers nog meer, actuele informatie vinden.
Uiteindelijk leek het ons het meest ideaal om in alle ontwerpen een site te verwerken, omdat dit gemakkelijk te vinden is voor werknemers, bezoekers en externe partijen. Daarnaast is het hierop gemakkelijker om actuele informatie hierop te verwerken,
Definitief idee:
Het product bestaat uit twee onderdelen die zijn ontworpen om elkaar te versterken. Het eerste onderdeel bestaat uit een systeem waarbij informatie wordt gegeven aan de bezoekers en het tweede idee bestaat uit een systeem waaruit blijkt wat de bezoekers al weten en wat er in het informatiesysteem moet komen te staan.
Onderdeel 1
Het eerste onderdeel bestaat uit een 3D-model van het Rijksmuseum. In dit model kan de bezoeker informatie krijgen over verschillende onderdelen in het museum. De volgende onderdelen met informatie kunnen worden verwerkt in het model. We hebben video's gemaakt om te demonstreren hoe dit werkt, helaas kunnen deze niet op deze site worden gedownload.
WKO
Het Rijksmuseum maakt gebruik van een WKO (warmte-koudeopslag). Met deze installatie kan het Rijksmuseum restwarmte en restkoelte gebruiken voor verwarming van verschillende gebouwen waaronder het hoofdgebouw, verschillende ateliers en zelfs kantoren.
Koeltoren
Een koeltoren is een toren die warmte afvoert. Deze warmte wordt afgekoeld zodat de gebouwen verkoeld kunnen worden. Door de vele bezoekers komt er veel warmte naar binnen. De koeltoren zorgt ervoor dat deze overtollige warmte niet verloren gaat.
CO2-vraag gestuurde ventilatie
Door gebruik te maken van CO2-vraag gestuurde ventilatie, zorgt het rijksmuseum dat de ventilatie harder draait wanneer dat nodig is, en zachter wanneer het niet nodig is. Hierdoor wordt er minder energie verbruikt wat beter is voor het klimaat.
Ledverlichting
Het Rijksmuseum maakt gebruik van ledverlichting. Ledverlichting verbruikt ten opzichte van halogeenverlichting 85% minder stroom. En doordat ze ook nog eens 7,5x langer meegaan zijn ze een stuk duurzamer.
Inkoop groene stroom
Het rijksmuseum koopt groene stroom in. Groene stroom is duurzaam opgewekte energie, door middel van zonnepanelen, windturbines of waterkrachtcentrales. Bij het opwekken van groene stroom komt er geen of weinig CO2 vrij. Daarnaast zijn deze energiebronnen onuitputtelijk, waardoor komende generaties er ook nog gebruik van kunnen maken.
Bij elk onderdeel kan een grafiek toegevoegd worden. Deze grafiek zou bijvoorbeeld het energieverbruik over meerdere jaren kunnen weergeven.
Onderdeel 2
Het tweede onderdeel bestaat uit een interactief vragensysteem, zodat het museum te weten kan komen wat de bezoekers denken en vinden betreffende duurzaamheid.
Wat deze vragen kunnen inhouden is bijvoorbeeld:
- Wat denkt u dat het rijksmuseum doet aan duurzaamheid?
- Waar kunt u aan merken wat het rijksmuseum doet aan duurzaamheid?
- Hoe denkt u dat het rijksmuseum nu energie opwekt?
- Wat denkt u dat de grootste uitdagingen zijn voor het museum op het gebied van duurzaamheid?
In het museum komt een scherm waar een QR-code zichtbaar zal zijn, met het scannen van de QR-code zal de bezoeker geleid worden naar een website waar ze de bovenstaande 4 vragen gesteld zullen krijgen. Op het scherm met de QR-code zullen om de beurt de 4 vragen tentoongesteld worden met enkele gegeven antwoorden erbij. De manier waarop deze vragen en antwoorden weergegeven worden is hieronder in de afbeelding te zien.
Eindverslag:
Al deze informatie hebben we in een eindverslag verwerkt. Hier staat precies wat we gedaan hebben en hoe we dit gedaan hebben
Maak jouw eigen website met JouwWeb